Börjar du gå in i väggen? Såhär gör du för att undvika det

Flesta människor håller på med flera aktiviteter på sin fritid, och måste plugga, och måste träffa kompisar, och måste städa rummet, och måste följa med på släktträffen, och måste leta efter jobb, och måste tävla, och måste gå ut med hunden etc. Ser ni alla dessa ”och” i texten? Ju fler ”och” det finns i ditt liv, desto stressigare blir det beroende på hur mycket du klarar av det mentalt. Du blir stressad för att alla dessa ”och” tar upp all din tid, och till slut krockar dessa saker med varandra. Problemet är att du vill göra alla dessa saker och inser att du måste välja bort några för att kunna fortsätta med andra. Det är då du böjar gå in i väggen: du vet inte vart du ska ta vägen och du håller på att tappa greppet om saker och ting. Jag kan säga redan nu, du har visst tid för allting, det är bara att du inte kan göra allting inom den aktiviteten ex. du håller på med simning och basket. Du vill kunna hålla på med båda men problemet är att träningarna är på måndagar och onsdagar, alltså samma dagar. Du hinner visst med båda, men då får du träna simning på måndagar och basket på onsdagar/tvärt om.  Det gör att du satsar på båda sporterna upp till 50%. Vissa människor nöjer sig att bara satsa upp till 50%, men tänk vilka chanser du missar när du inte satsar upp till 100% som kan betyda landslagsplats eller viktiga tävlingar. Ett tips är att prata med dina tränare om du kan få träna med en annan åldersgrupp som tränar på andra dagar än måndagar och onsdagar. Det gäller samma sak med kompisar och jobbet, det gäller bara att du har en kommunikation med alla så att dem vet hur din situation er ut, sen kanske dem kan komma med fler förslag som du tycker är värt att pröva. Prata, testa och sedan se vad som händer!
Det finns vissa frågor som du måste ställa dig om du ska välja mellan saker och ting: vad har jag hållit på längst? Vad tycker jag är roligast? Vad utvecklar mig mest som person? Vilket kan leda mig till bättre alternativ? På vilken nivå vill jag göra det här på, proffs eller för att det är roligt? Vilket kan jag hålla på med längst i framtiden?
Kan du inte besvara dig själv dessa frågor så finns det bara ett sätt att få svaren på: att verkligen ”gå in i väggen”. Jag vet att det är vore skönta att undvika det, men när du går in i väggen så släpper du ut all stress genom tårar, vilket är otroligt skönt efteråt. Har du en vettig person att prata med så släpp ut stressen med den personen. Det är aldrig skönt att gå in i väggen och gråta själv, det är mycket skönare att ha någon som man kan prata med när det väl händer.  När du har gråtit färdigt så gå och lägg dig, vila upp dig så du kan börja göra ”brainstorm” över saker och ting och sedan fatta de hårda besluten när du väl har vaknat igen.
Har du ingen att prata eller gråta med, så kan du kontakta mig på min mail som är [email protected] så hjälper jag dig.
Har du fortfarande inte samlat ihop dig så ät en glass eller drick varm choklad och titta på en mysig film i sängen eller i soffan. Det gör att du vilar upp dig ännu mer och du tänker bara på filmen istället för alla negativa tänkar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Följ min blogg med bloglovin
RSS 2.0