Hur många kalorier du behöver per dag?

En människokropp är ganska lik en bil. En bil är ett fordon som behöver energi för att kunna uppfylla sin uppgift. Så fort man tankar bilen så orkar den med att åka så långt den behöver, precis som en människokropp: så fort vi stoppar i oss mat så orkar kroppen att göra det som vi behöver göra. Hur vore det att sitta på ett prov med en kurrande mage? Eller när du myser med flickvännen så kurrar magen mitt i den mysiga stunden, hur charmigt vore det? Inte alls. Känner du igen dig så beror det på att du inte har ätit tillräckligt under dagen. Oavsett om du har ätit alla måltider som behövs så måste du veta hur mycket du verkligen behöver. Eftersom att alla bränner olika mycket kalorier så äter vi alla i olika mängder. Jag kan säga att jag hade en period där jag åt väldigt lite för att jag ansåg kalorier som en negativ sak. Men vi behöver faktiskt kalorier för att orka med dagen. Vad man behöver inse är vad för kalorier man stoppar i sig. I detta inlägg när jag skriver om kalorier så menar jag kalorier i mat, och inte i godis eller läsk. Det är inget fel att äta godis och dricka läsk, men man kanske inte behöver äta och dricka så mycket av det. Fast känner du att du verkligen behöver godis eller läsk: att ”kroppen skriker” efter det, då är det viktigt att du analyserar om du behöver det för att du är sugen, för att du är hungrig eller om det är för att du bara vill ha det för att det är gott. Det är din kropp och du får bestämma vad du vill göra med den, men tänk på hur du påverkar den.

Man kan titta på en hemsida där man kan räkna ut hur många kalorier man behöver per dag: http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open


Kommentarer
Postat av: Anonym

asdada

2011-06-19 @ 19:50:04
URL: http://asdasdasdasdasdasd

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Följ min blogg med bloglovin
RSS 2.0